SGP.32 Remote SIM Provisioning: dlaczego powinno być dostarczane jako usługa zarządzana

Poligonalny, trójwymiarowy smartfon z aplikacją GPS do nawigacji, koncepcja lokalizacji i podróżowania, telefon z nawigatorem, pinezka na ciemnoniebieskim tle, inteligentna technologia, cyfrowa ilustracja. Grafika autorstwa Gray StudioPro na stronie Freepik

Standard SGP.32 („IoT”) dla zdalnego zarządzania kartami SIM, wprowadzony przez GSM Association w maju 2023 roku, oferuje bardziej uproszczony i przyjazny dla użytkownika mechanizm zarządzania łącznością w urządzeniach komórkowych dla przedsiębiorstw. Opierając się na wcześniejszych standardach SGP.02 („M2M”) i SGP.22 („Konsumenckie”), rozwiązanie to eliminuje wiele technicznych ograniczeń wspierających urządzenia ograniczone i upraszcza proces zmiany operatorów. Jednak w niedawnym dokumencie Transforma Insights „Key considerations for Enterprises looking to adopt SGP.32” zidentyfikowano kilka kluczowych wyzwań związanych z tą technologią, które mają wpływ na jej optymalne wdrożenie.

Większa (potencjalna) kontrola dla przedsiębiorstw

SGP.32 rozwiązuje niektóre problemy z wcześniejszymi standardami. W efekcie dostosowuje podejście SGP.22 do zdalnego zarządzania. Zamiast lokalnego asystenta profilu (LPA), który użytkownik bezpośrednio używałby do inicjowania zmian profilu, wprowadza IoT Profile Assistant (IPA) znajdujący się na urządzeniu, kontrolowany przez zdalnego menedżera eSIM IoT (eIM), który jest hostowany przez operatora sieci lub inną stronę trzecią. Korzystając z IPA/eIM, klient (lub osoba działająca w jego imieniu) będzie w stanie pobrać profil od dowolnego operatora MNO/MVNO (zakładając, że operator na to się zgodzi).

Duża zmiana w SGP.32 w porównaniu do SGP.02, który byłby głównym alternatywnym standardem dla wdrożeń IoT w przedsiębiorstwach, polega na tym, że umożliwia on zdalną zmianę profilu urządzenia bez konieczności integracji między platformami dawcy i odbiorcy (co jest wymagane przez SGP.02) lub zgody obecnego dostawcy. Jest to fundamentalna zmiana. SGP.32 pozwala przedsiębiorstwu (teoretycznie) na zmianę swoich połączeń IoT na dowolnego dostawcę łączności bez odwoływania się do operatora, na którego SM-SR (Service Management-Subscription Repository) jest hostowany.

Nominalnie oznacza to, że każdy klient przedsiębiorstwa posiadający urządzenia zgodne z SGP.32 jest znacznie bardziej mobilny niż wcześniej, z możliwością „kliknięcia przycisku” w celu przeniesienia części lub wszystkich swoich połączeń z jednej sieci do innej.

Jednak rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana.

Potrzeba zarządzanego przejścia na SGP.32

Pierwszym wyzwaniem jest timing. Chociaż sama technologia została znormalizowana, SGP.32 nie będzie naprawdę dostępna do 2025 roku. Specyfikacja testu funkcjonalnego (SGP.33) została dopiero co ogłoszona i jest wymagana do certyfikacji urządzeń. Ponadto, nie ma jeszcze sprzętu, który wspierałby IPA. Możemy zobaczyć niewielką liczbę urządzeń zgodnych ze standardami w 2024 roku, ale realistycznie, nie będą one dostępne w dużych ilościach przed 2025 rokiem. Można dodać czas wprowadzenia produktu na rynek, co oznacza, że łatwo może to być 2027 rok, zanim nabywca będzie mógł wprowadzić produkt zgodny z SGP.32 na rynek.

Każda firma chcąca skorzystać z zaawansowanej funkcjonalności oferowanej przez tę technologię będzie musiała albo poczekać, albo znaleźć dostawcę łączności, który może wesprzeć ich wymagania dotyczące łączności przy użyciu alternatywnego podejścia (np. multi-IMSI lub SGP.02) już teraz, z wsparciem dla przejścia na SGP.32 we właściwym czasie.

Istnieje oczywiście wiele opcji, które działają jako alternatywy, choć z pewnymi ograniczeniami. Nie ma wątpliwości, że każdy dostawca łączności może dostarczyć jakieś alternatywne rozwiązanie. Wyzwanie polega na znalezieniu takiego, który będzie w stanie zarządzać przejściem na SGP.32, gdy nadejdzie odpowiedni czas. Na przykład, optymalne rozwiązanie obejmowałoby wspólny portal zarządzania z tą samą funkcjonalnością i/lub wspólnym zestawem interfejsów API, tak aby w rzeczywistości nie było większych różnic w doświadczeniu dostarczanym przedsiębiorstwu, niezależnie od używanego podejścia.

Koncepcja biura biznesowego z drewnianymi klockami z ikonami, spinaczami biurowymi i klipsami widziana z góry.
Grafika autorstwa 8photo na Freepik

Wyzwania komercyjne

Istnieje również kilka wyzwań komercyjnych związanych z technologią, które wpłyną na jej optymalne wdrożenie. Aby zmienić dostawcę łączności, przedsiębiorstwo potrzebuje alternatywnej sieci, która zgodzi się na przyjęcie połączenia. Wymaga to komercyjnej relacji między operatorem sieci a właścicielem karty SIM. W przypadku SGP.32 przedsiębiorstwo (lub jego przedstawiciel) musi nawiązać tę komercyjną relację przed przeniesieniem połączeń.

Wymóg ten ogranicza atrakcyjność technologii dla klientów posiadających relacje z wieloma operatorami, takich jak producenci samochodów lub inni duzi nabywcy. Dla mniejszych klientów lub tych łączących urządzenia w wielu krajach zarządzanie licznymi umowami o łączność może stanowić znaczące wyzwanie logistyczne. Dodatkowo, pojedynczy klient posiadający stosunkowo niewiele połączeń na każdym rynku ma ograniczoną siłę negocjacyjną w porównaniu do operatora sieci mobilnej (MNO) polegającego na umowach o roaming wzajemny lub operatorów wirtualnych sieci mobilnych (MVNO) mających większe ilości połączeń na danym rynku.

Alternatywą jest użycie strony trzeciej do zarządzania procesem jako część usługi zarządzanej. Większość nabywców IoT prawdopodobnie będzie musiała działać w ten sposób, co prowadzi do dynamicznych zależności komercyjnych podobnych do tych, jakie obecnie widzimy między klientami korporacyjnymi a MNO/MVNO.

Więcej niż tylko „kliknięcie przycisku”

Dodatkowym ograniczeniem jest to, że nawet przy komercyjnych relacjach z wieloma operatorami sieciowymi przejście między dostawcami nie jest bezproblemowe. Profil eSIM to nie jedyny element, który trzeba zmienić. Inne przykłady to wstępne blokowanie lub odblokowywanie połączeń, ustawienia APN i bezpieczeństwo urządzeń. Zmiany profilu eSIM muszą odbywać się jednocześnie z tymi dostosowaniami, co czyni zadanie bardziej złożonym. Przełączanie profili SIM na urządzeniach nie jest tak proste, jak kliknięcie przycisku.

Aby SGP.32 działało optymalnie, potrzebna jest dodatkowa warstwa abstrakcji i orkiestracji między sieciami a przedsiębiorstwami, aby zarządzać tymi elementami poza samym aktywnym profilem eSIM. Ta zdolność odpowiada wymaganiom zarządzanego przejścia na SGP.32, o czym wspomniano wcześniej.

SGP.32 jako usługa zarządzana

Z powyższych powodów nie oczekujemy, że większość OEM-ów lub przedsiębiorstw będzie chciała zarządzać SGP.32 samodzielnie. Oczekujemy, że będzie to dostarczane jako usługa zarządzana, co rodzi pytanie: jaki jest profil dostawcy usługi zarządzanej SGP.32? Transforma Insights zidentyfikowała cztery kluczowe cechy, które przedsiębiorstwa powinny szukać u dostawcy:

  • Wsparcie dla SGP.32: Jest to oczywiście oczywiste, operowanie infrastrukturą SM-DP+ i eIM niezbędną do wsparcia SGP.32. W wielu przypadkach będzie to najbardziej odpowiedni mechanizm wspierania łączności, szczególnie dla wdrożeń wielokrajowych. Oczekujemy, że stanie się on de facto standardem dla zdalnego zarządzania kartami SIM.
  • Kontinuum możliwości: Nabywcy łączności IoT muszą mieć pewność, że ich dostawca może oferować wszystkie odpowiednie opcje, z których jedną będzie SGP.32, obok roamingu SIM, multi-IMSI i SGP.02.
  • Plan migracji: Dostawcy łączności muszą posiadać plan migracji klientów z alternatywnych rozwiązań na standard SGP.32 dla wszystkich wdrożeń w niedalekiej przyszłości, wspierany przez wspólne platformy i procesy, aby uczynić ten proces jak najbardziej bezproblemowym.
  • Zdolność do orkiestracji: Oprócz czystej funkcji zarządzania eSIM, dostawca łączności będzie musiał oferować orkiestrację wszystkich innych elementów wspierających połączenia IoT użytkownika, w tym zarządzanie przepływami danych, middleware urządzeń, bezpieczeństwem i zgodnością.

Podsumowanie: dobre, ale nie magiczna różdżka

SGP.32 to technologia o dużym potencjale. Jest to także kolejny przykład technologii, która zdobyła nagłówki gazet i wydaje się być uniwersalnym rozwiązaniem, zapewniającym klientom korporacyjnym pełną kontrolę nad łącznością i możliwość płynnego przechodzenia między operatorami w zależności od potrzeb. Są sytuacje, w których SGP.32 rzeczywiście przynosi korzyści, ale nie zawsze będzie to optymalny wybór. Ponadto, biorąc pod uwagę złożoność omówioną powyżej, oczekujemy, że niewielu klientów korporacyjnych będzie skłonnych samodzielnie zarządzać funkcjonalnością SGP.32. Dlatego funkcjonalność SGP.32 będzie dostarczana jako usługa zarządzana wraz z innymi (potencjalnie bardziej odpowiednimi) alternatywami, z planem migracji i dostępem przez warstwę orkiestracji, która zarządza innymi złożonościami przełączania między operatorami poza samym przełączaniem profilu eSIM.

Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę iVALT.com.

 

Artykuł autorstwa Matta Hattona, założyciela Transforma Insight

Skomentuj ten artykuł za pośrednictwem X: @IoTNow_

RECENT ARTICLES

Kemet Data Center przyspieszy transformację cyfrową na Bliskim Wschodzie i w Afryce

INTRO Technology, technologiczne ramię INTRO Holding i spółka macierzysta Advansys i Forte Cloud, ogłosiła podpisanie Memorandum of Understanding (MoU) z Oman Data Park w celu utworzenia Kemet Data Center w Strefie Ekonomicznej Kanału Sueskiego. Wartość MoU wynosi 450 milionów dolarów i reprezentuje pierwsze partnerstwo między tymi dwoma firmami, mające na celu dostarczanie rozwiązań chmurowych, Internetu

Read more

Qualcomm i Sequans finalizują sprzedaż technologii 4G IoT

Qualcomm Incorporated, poprzez swoją spółkę zależną Qualcomm Technologies, oraz Sequans Communications ogłosiły, że zakończyły sprzedaż technologii 4G IoT firmy Sequans na rzecz Qualcomm.

Read more
FEATURED IoT STORIES

Znaczenie łączności w IoT

Łączność jest centralnym elementem Internetu Rzeczy (IoT). Jest to siła napędowa i kluczowy element tej zmiany we współczesnej technologii. IoT to nazwa nadana ogromnej sieci fizycznych obiektów, które komunikują się przez internet. Obiekty te mają wbudowane czujniki, oprogramowanie, łączność sieciową i aktuatory, które umożliwiają wymianę informacji między sobą przez internet. Innymi słowy, wyróżniającą cechą IoT

Read more

CAT-M1 vs NB-IoT – badanie rzeczywistych różnic

Ponieważ członkowie branży chcą zapewnić IoT łączność następnej generacji , w wydaniu 13 3GPP pojawiły się dwa różne standardy — CAT-M1 i NB-IoT .

Read more

9 aplikacji IoT, które zmienią wszystko

Niezależnie od tego, czy jesteś prezesem zorientowanym na przyszłość, dyrektorem generalnym zorientowanym na technologię, czy liderem IT, już wcześniej spotkałeś się z terminem IoT. Często jest używany wraz z superlatywami dotyczącymi tego, jak zrewolucjonizuje sposób, w jaki pracujesz, bawisz się i żyjesz. Ale czy to tylko kolejne modne hasło, czy też jest to obiecany technologiczny święty Graal? Prawda

Read more

IoT i automatyka domowa: co przyniesie przyszłość?

Kiedyś marzenie, automatyka domowa wykorzystująca iot, powoli staje się częścią codziennego życia na całym świecie. W rzeczywistości uważa się, że globalny rynek inteligentnej automatyki domowej do 2020 roku osiągnie 40 miliardów dolarów.

Read more

5 wyzwań stojących przed Internetem Rzeczy

Internet rzeczy ( IoT) szybko stał się ogromną częścią tego, jak ludzie żyją, komunikują się i prowadzą interesy. Na całym świecie urządzenia z dostępem do Internetu zmieniają nasz świat w bardziej aktywne miejsce do życia.

Read more