Dołącz do Antony’ego Savvasa oraz liderów branży: Nialla Strachana, Dyrektora Handlowego z Pelion, oraz Steffena Sorrella, Szefa Badań z Kaleido Intelligence, gdy zgłębiają transformacyjny wpływ IoT eSIM SGP.32. Dowiedz się o tej przełomowej specyfikacji GSMA, która ustanawia nowe standardy w zakresie dostępności profili, interoperacyjności i bezpieczeństwa w urządzeniach eSIM.
Posłuchaj wszystkich odcinków
[00:00:00] Antony: Witam, zapraszam na nasz najnowszy podcast o Internecie Rzeczy i usługach komunikacyjnych. Nazywam się Antony Savvas, jestem międzynarodowym redaktorem technologicznym i mam zaszczyt gościć dzisiaj wybitnych liderów branży. Tematem głównym naszej rozmowy jest IoT eSIM SGP.32. Może to nie jest chwytliwy tytuł, ale niezwykle ważny. Jest to nowa specyfikacja GSMA, która między innymi zwiększa dostępność profili, interoperacyjność i bezpieczeństwo. Ułatwia zarządzanie urządzeniami eSIM w różnych sieciach. To jest to, co obiecuje. Umożliwia niemal natychmiastowe połączenie cyfrowego abonenta, przyspieszając czas wprowadzenia na rynek, jednocześnie otwierając nowe możliwości w niedostępnych wcześniej rynkach.
Mam nadzieję, że nasi goście potwierdzą to, co właśnie powiedziałem. Ogólnie rzecz biorąc, uprości to funkcjonalność eSIM IoT dla większości nowych wdrożeń w różnych sektorach, takich jak logistyka, inteligentne mierniki i transport. Porozmawiamy także o innych kluczowych wydarzeniach w branży komunikacyjnej i zakończymy naszą dyskusję bardziej lekkimi wiadomościami z branży, które się pojawiły.
Dzisiejszy podcast jest sponsorowany przez Pelion. Pelion zapewnia łączność komórkową dla każdego urządzenia, w dowolnym standardzie komórkowym, gdziekolwiek jesteś na świecie, obiecując najlepsze stawki danych w najbardziej niezawodnych sieciach mobilnych i dając Ci kontrolę nad każdym połączeniem. Oferuje elastyczne plany danych dla globalnego zasięgu komórkowego w technologii 4G LTE, 5G, CAT-M i NBIoT, a to wszystko na Pelion.com. Aby potwierdzić, nazywam się Antony Savvas, od 25 lat nieprzerwanie zajmuję się przestrzenią sieciową i telekomunikacyjną, pracując jako pisarz i redaktor dla czołowych międzynarodowych magazynów i stron internetowych, obecnie jestem redaktorem współpracującym z IoT Now i Communication Service Provider, tytułem Vanilla Plus, siostrzanym tytułem IoT Now.
Moi dzisiejsi goście to Niall Strachan z Pelion i Steffen Sorrell z Kaleido Intelligence. Niall, czym się zajmujesz w Pelion?
[00:02:11] Niall: Jestem dyrektorem ds. komercyjnych w Pelion, właściwie jednym z współzałożycieli firmy z dość dawna, i zajmuję się głównie zarządzaniem produktami, operacjami komercyjnymi i strategicznymi dostawcami, które sprzedajemy naszym klientom usługi łącznościowe.
[00:02:30] Antony: Dobrze, a Steffen, kim jest Kaleido i czym się tam zajmujesz?
[00:02:34] Steffen: Dziękuję Antony za zaproszenie. Również jestem założycielem firmy Kaleido Intelligence. Jesteśmy firmą badawczą, skoncentrowaną na ekosystemie mobilnej łączności. Badamy, jak rozwijają się różne aspekty w krajobrazie roamingu, zarówno w biznesie, podróżach danych, jak i w IoT.
Moim obszarem odpowiedzialności jest IoT, więc badam, jakie są rozwój rynku, zwłaszcza w takich obszarach jak eSIM, zarządzanie łącznością, sieci prywatne i inne.
[00:03:08] Antony: Zanim przejdziemy do głównego tematu dzisiejszego podcastu, czyli nowej specyfikacji IoT eSIM, porozmawiamy o czymś innym.
Niall, rozumiem, że chcesz porozmawiać o zmianach w zachowaniach zakupowych przedsiębiorstw związanych z konsumpcją łączności. Czy to prawda?
[00:03:23] Niall: Tak, absolutnie. Myślę, że nasz rynek doświadczył sporego przesunięcia w przestrzeni technologicznej, regulacyjnej, w typach produktów wprowadzanych na rynek, ale także z IoT przechodzącym od emerging technology do stania się częścią cyfrowej transformacji biznesu, zmienia to percepcję kupujących na temat łączności, jak powinni ją kupować, czego szukają, jakie typy nabywców chcą kupować.
To oznacza, że rozmowy z klientami i nabywcami zmieniły się dramatycznie w ciągu ostatnich trzech do pięciu lat.
[00:03:57] Antony: Ogólnie rzecz biorąc, o jakiej łączności mówimy, gdzie te zmiany mają wpływ?
[00:04:03] Niall: Głównie chodzi o łączność komórkową. Myślę, że to stwierdzenie jest dość szerokie i można je zastosować do różnych obszarów łączności, ale Pelion działa w przestrzeni łączności komórkowej. Zapewniamy globalną łączność poprzez wiele różnych ofert na naszej platformie dla klientów korporacyjnych i OEM, głównie zlokalizowanych w Europie i Ameryce Północnej, wdrażających globalnie. Widzieliśmy, że wielu nabywców przychodzi do nas z powodu zmian technologicznych, takich jak wyłączenie 2G, 3G, masowe wdrażanie sieci niskiego zużycia energii oraz coraz większa dostępność 5G.
W miarę pojawiania się nowych technologii, pojawiają się nowe produkty, nowe linie biznesowe, z różnymi osobowościami i profilami nabywców. Lubię mówić, że świat SaaS, jak Salesforce i duże firmy SaaS, naprawdę przyniosły nowoczesne dni zarządzania produktami.
W świecie IoT, OEM czy produkcji, nabywcy to zazwyczaj operacyjni ludzie, skupieni na kosztach finansowych lub może nawet techniczni nabywcy, którzy zostali wyznaczeni do rozwiązania problemu. Teraz widzimy, że decyzje zakupowe są znacznie bardziej prowadzone przez produkt, biorąc pod uwagę nie tylko technologię, ale także powody regulacyjne, w jakich krajach są wdrażane, długowieczność produktów, koszty operacyjne i zarządzanie w sposób P&L, jaki prawdziwy menedżer produktu by to zrobił.
Te rozmowy naprawdę zmieniły się w kierunku szerszych tematów, takich jak bezpieczeństwo, zrozumienie, jak zarządzać bezpieczeństwem na masową skalę w długoterminowych wdrożeniach, zamiast, powiedzmy, pięć lat temu, kiedy ktoś mówił: “Chcę podłączyć 10 000 rzeczy, podaj mi cenę”, a potem martwił się o wszystko inne później.
[00:05:58] Antony: Steffen, to co mówił Niall, to coś, co widzisz również na rynku?
[00:06:03] Steffen: Tak. Myślę, i mam nadzieję, że Niall się ze mną zgodzi. Myślę, że to wiąże się z tym, jak zmienia się nabywca przedsiębiorstw. Widzimy wzrost poziomu zaawansowania i zrozumienia rynku przez przedsiębiorstwa. Na przykład, Niall mówi o regulacjach jako kluczowym aspekcie, co masz na myśli?
Cóż, ostatnio, a Pelion był jednym ze sponsorów tego badania, przeprowadziliśmy bardzo duże badanie dotyczące łączności IoT wśród przedsiębiorstw. Otrzymaliśmy odpowiedzi od 800 różnych przedsiębiorstw z 5 różnych sektorów. Kiedy patrzymy na te sektory, takie jak transport, energetyka i użyteczności publiczne, produkcja, opieka zdrowotna, inteligentne miasta, każdy z tych sektorów, kiedy pytaliśmy, jakie są najważniejsze czynniki, na które zwracają uwagę w łączności IoT, każdy z nich wskazywał, że chcą mieć pewność, że jeśli mają rozwiązanie międzynarodowe, będzie ono bezpieczne w długim okresie od restrykcji regulacyjnych lub komercyjnych. Myślą więc o długowieczności swoich wdrożeń, o finansowej opłacalności tych wdrożeń, ponieważ jeśli regulacje się zmienią.
A trzy lata później, nagle muszą zmieniać kontrakty, wymieniać wiele kart SIM. To ogromny koszt. Jednym z powodów, dla których widzimy statystyki mówiące o tym, jak wiele projektów IoT nie udaje się, jest związanych z samą łącznością.
I myślę, że dlatego nabywcy przedsiębiorstw myślą o produktywności na znacznie wcześniejszym etapie niż może cztery czy pięć lat temu.
[00:07:48] Antony: Niall, czy cena jest tutaj głównym czynnikiem, czy klienci biorą również pod uwagę takie rzeczy jak skalowalność i elastyczność?
[00:07:58] Niall: Myślę, że w każdym scenariuszu zakupowym cena jest czynnikiem, prawda? Myślę, że jeśli nie jesteś w stanie zaoferować konkurencyjnych cen dla produktów w danym regionie, nie powinieneś być w stanie rozważać ani wygrać tego biznesu. Powiedziałbym, że niektóre rynki i regiony są bardziej skoncentrowane na cenie niż inne.
Na przykład USA wykonali doskonałą pracę, zasadniczo zabezpieczając rynek i mówiąc, wiesz, to jest nasza cena. I prawdopodobnie mieli stosunkowo niewielką erozję swoich przychodów na jednostkę. Wielka Brytania, na przykład, stała się bardzo skoncentrowanym na cenie rynkiem i stała się, nie powiedziałbym, że wyścigiem do dna, ale nowe ceny zawsze zakłócają rozmowy z nabywcami. Widzimy to również trochę w Europie. Pojawiają się model, które zmieniają rozmowę. Ale ogólnie, kiedy widzimy te rozmowy z klientami, cena nie jest decyzją zakupową. Cena jest bardziej jak bramka: czy jesteś faktycznie konkurencyjnym graczem?
Czy możesz potwierdzić to, co mówisz, że robisz. Kiedy faktycznie rozmawiasz z klientami i dowiadujesz się, czym naprawdę się interesują, co ich obchodzi, naprawdę patrzą na długowieczność wdrożeń, jak mówisz, wdrożenia wieloregionalne lub 10-letnie i dłuższe.
Jak chronić się przed zmianami? Jakie usługi muszą brać pod uwagę? Czy potrzebują podejścia konsultacyjnego, aby pomóc im w wyborze odpowiednich narzędzi i tego, co robią? Ale także patrzą na niestandardowe pakiety wsparcia, onboarding urządzeń, provisioning, może samo bezpieczeństwo sprzętu, które umożliwi bezpieczny tranzyt z punktu A do punktu B.
I te wszystkie kluczowe komponenty nie są postrzegane z perspektywy ceny. Zawsze są one dodawane jako wartość dodana, aby zrozumieć, jak naprawdę pozwolić im na odróżnienie swoich produktów i usług na rynku, wspierając ich łańcuch dostaw z naprawdę efektywnym graczem w zakresie łączności.
[00:09:50] Antony: Steffen, czy w najbliższej przyszłości będą ciągłe zmiany w zachowaniach zakupowych, czy może rzeczy spowolnią się w tym zakresie, może w średnim okresie? Wspomniałeś o jakichś badaniach, które były interesujące, ale jak widzisz te zmiany ewoluujące? W średnim okresie.
[00:10:09] Steffen: Myślę, że ostatecznie to, czego nabywca szuka, to przede wszystkim, wiesz, o czym właśnie rozmawialiśmy, czyli długoterminowa niezawodność każdego rozwiązania, które kupują, jak powiedział Niall, cena zawsze jest czynnikiem, ale nie jest najważniejszym czynnikiem, zwłaszcza że widzimy teraz komodytyzację podstawowej łączności w całej branży.
Jest więc wiele innych czynników, które wchodzą w grę. Przede wszystkim jest to długoterminowa niezawodność, i myślę, że jednym z krytycznych elementów, które zaczynają odgrywać rolę, jest to, że widzieliśmy to w ciągu ostatnich kilku lat, przeprowadziliśmy te badania przedsiębiorstw, to to, że ostatecznie przedsiębiorstwa borykają się z nawigacją po złożoności branży, kiedy patrzysz na przykład na OEM-y motoryzacyjne, jest to tak niezwykłe, że muszą oni iść do wielu różnych dostawców na rynku.
Aby wesprzeć swoje wdrożenia na skalę międzynarodową. I to sprawia, że trudno jest zapewnić jednorodną usługę. Jedną z kluczowych rzeczy, które wyróżniały się w tegorocznym badaniu, jest fakt, że wiele przedsiębiorstw uważa, że musi iść do wielu różnych dostawców, aby zabezpieczyć te międzynarodowe wdrożenia.
I wtedy patrzą na różne umowy, różne SLA, różne platformy, różne integracje. I to, nie jest bezpośrednio związane z ceną, ale wszystko to się sumuje, sprawia, że rzeczy są droższe, zajmuje więcej czasu, ale ostatecznie myślę, że celem i jak to się będzie rozwijać, jest to, że nabywcy będą coraz bardziej patrzeć na dostawców, którzy mogą pomóc im zarządzać wieloma różnymi rzeczami w łańcuchu, wygładzić ścieżkę do rzeczywistego wprowadzenia urządzeń na rynek i rozpoczęcia generowania przychodów.
[00:11:46] Antony: Niall, odpowiednie pytanie dla dostawcy usług, jak dostawcy usług odpowiadają na te niestandardowe wymagania i czy niektórzy z nich mają problemy z zaspokojeniem potrzeb klientów?
[00:11:57] Niall: Tak. Myślę, że jeśli spojrzeć na tradycyjnych nabywców, to są to tacy jak operatorzy sieci mobilnych, prawda? Idą do Vodafone, Verizon, Deutsche Telekom. I to, co zauważamy, to to, że przy złożonych wdrożeniach wieloregionalnych, międzynarodowych, jak powiedział Steffen, końcowy użytkownik musi zawrzeć wiele różnych umów, korzystać z różnych platform, systemów wsparcia SLA, wszystko to staje się szybko wysokim całkowitym kosztem posiadania. To, co widzimy, to faktycznie operatorzy sieci mobilnych nieco się wycofują. Niektórzy z nich wycofują się z bezpośrednich IoT przedsiębiorstw, przechodząc na wspieranie relacji hurtowych, stylu MVNO w bardziej agresywny sposób, ponieważ zachowania zakupowe na rynku IoT powoli przesuwają się w stronę MVNO, takich jak Pelion, ze względu na możliwość oferowania szerokiego wachlarza umów w ramach jednej platformy, nawet jednego menedżera konta, prawda? To jest kluczowa rzecz dla klientów, aby zbudować naprawdę dobrą relację, jeśli chodzi o rzeczywiste korzyści, jakie mają MVNO, które tradycyjnie były znacznie bardziej elastyczne, szybsze w adaptacji do zmian na rynku, przyjmowanie nowych technologii znacznie szybciej i naprawdę zapewnienie szybkiej drogi na rynek dla nabywców.
[00:13:43] Antony: Świetnie! Dzięki wam obojgu. To była naprawdę świetna dyskusja. Myślę, że teraz możemy przejść do głównego tematu podcastu, czyli nowego standardu eSIM IoT. Niall, może mógłbyś wyjaśnić publiczności, co to jest i jakie są główne zmiany, które warto rozważyć w szerokim kontekście?
[00:14:05] Niall: Tak, myślę, że standard eSIM bardzo się rozwinął w ciągu ostatnich pięciu lat. Stał się powszechną technologią, którą prawie każde konsumenckie urządzenie podłączone do sieci komórkowej stara się teraz wykorzystać, idąc naprzód, wiesz, Apple, iPhone’y itp., a także każde urządzenie długoterminowe w sektorze IoT, które stara się wykorzystać eUICC, co pozwala mu chronić się przed zmianami na rynku, dzięki możliwości zdalnego pobrania nowego profilu i zmiany operatora. Te dwa standardy były budowane niezależnie przez kilka lat i odpowiadają różnym rynkom. Jeden naprawdę dla rynku machine to machine i IoT, który pasuje do bardziej “głupiego” urządzenia, które ma mniej ograniczeń dotyczących mocy, nie ma interfejsu użytkownika, a drugi to bardziej konsumencki telefon, tablet lub laptop, który ma możliwość interakcji z usługą i wybiera, co chce pobrać i z czym pracować. To jest push kontra pull. Rzeczywistość jest taka, że każde urządzenie potrzebuje czegoś innego.
Na rynku IoT, to, co odkryliśmy, to fakt, że urządzenia chcą być w stanie pobrać potrzebny profil, ponieważ są one faktycznie wewnątrz lokalnego środowiska. Zamiast mieć serwer w chmurze, który mówi: “Jesteś w Europie, chciałbym, abyś pobrał ten profil”, urządzenie mówi: “Hej, jestem w Niemczech. To jest moja siła sygnału. To jest to, co widzę. To jest to, czego potrzebuję, aby działać efektywnie”. Nowy standard IoT zasadniczo łączy najlepsze części obu standardów M2M i konsumenckich, które były rozwijane przez ostatnie 5 do 7 lat, w nowoczesny standard, który naprawdę pozwoli OEM-om wdrażać pojedyncze SKU i produkować w znacznie uproszczony sposób, co pozwoli urządzeniom na korzystanie z szerszej gamy umów i relacji w bardziej elegancki sposób.
[00:16:04] Antony: Świetnie. Steffen, czy coś jeszcze przychodzi ci do głowy w kontekście tego, jak usługi IoT zmienią się w odpowiedzi na ten standard SGP.32? Czy widzimy już jakieś zmiany, a jeśli nie, to kiedy?
[00:16:18] Steffen: Myślę, że to jest kluczowy moment w rozwoju ekosystemu IoT, jeśli chodzi o eSIM, ponieważ, jak powiedział Niall, łączy on najlepsze cechy obu światów. Co to dokładnie oznacza? Część infrastruktury, która będzie wymagana i używana do specyfikacji IoT, będzie korzystać z istniejących, znormalizowanych elementów specyfikacji konsumenckiej.
Apple i inni producenci telefonów naprawdę. Zkatalizowali rynek eSIM po stronie smartfonów. Więc po stronie operatorów było dużo inwestycji w infrastrukturę eSIM opartą na konsumentach, aby wspierać te pobrania over the air. Kiedy możesz ponownie wykorzystać tę inwestycję dla specyfikacji IoT, operatorom sieci komórkowych jest znacznie łatwiej uczestniczyć w ekosystemie, w którym wcześniej mogli być ostrożni, jeśli chodzi o specyfikację M2M, ponieważ specyfikacja M2M jest bardzo skomplikowana pod względem sposobu, w jaki różne komponenty muszą być zintegrowane ze sobą. Nie skalują się łatwo. Teraz to się zmienia wraz z specyfikacjami IoT, które są znacznie mniej technicznie złożone, powiedzmy, więc możesz znacznie łatwiej skupić się na aspektach komercyjnych i wprowadzaniu rozwiązań na rynek.
To stanie się, z jednej strony, znacznie bardziej otwartym, konkurencyjnym środowiskiem. A w tym sensie oznacza to, że z perspektywy użytkownika końcowego będzie prawdopodobnie znacznie więcej wsparcia po stronie podaży dla eSIM. Wracając do badania, myślę, że jednym z powodów, dla których przedsiębiorstwa, kiedy pytaliśmy je o eSIM, mówiły, że nie są pewne, jest to, że wierzą, iż wielu operatorów wspiera tylko konsumenckie profile eSIM.
Kiedy to się zmieni, będą wspierać zarówno konsumenckie, jak i IoT eSIM profile. Wiesz, wtedy masz znacznie większy wybór na rynku. To zachęca i jak mówimy, podnosząca się fala unosi wszystkie statki.
[00:18:20] Antony: A Niall, więc zakładam, że to będzie dobra rzecz dla dostawców usług. To ułatwi twoją pracę. Wyobrażam sobie, że ułatwi to również zadowolenie klienta. Czy to prawda?
[00:18:37] Niall: Tak, myślę, że dla nas to nie tyle radykalna zmiana, co bardziej stopniowa ewolucja. W Pelion mówiliśmy o wykorzystaniu standardu M2M przez wiele lat i oferujemy profile eUICC od wielu różnych operatorów poprzez naszą platformę, wiesz, więc obecnie prowadzimy kampanię z dobrze znaną firmą z indeksu FTSE 100, aby przenieść 50 000 urządzeń od jednego dostawcy do innego, i mamy 97-100 procent skuteczności w ich kampaniach.
Działamy w tym modelu od dłuższego czasu. Mówiliśmy o możliwości, aby urządzenia korzystały z profili eUICC od różnych operatorów. Naprawdę czuję, że to nie rozwiązuje niektórych złożoności związanych z problemem całkowitego kosztu posiadania w kontekście międzynarodowym, o którym mówiłem wcześniej, wiesz, urządzenia wychodzące na rynek, a potem nagle pobierają profil od Vodafone lub AT&T. To wciąż są dwie różne sieci, dwa operacyjnie różne biznesy, platformy, systemy wsparcia ticketingowego, menedżerowie kont. Więc może to uprościć doświadczenie urządzenia, ale myślę, że dla osób, które faktycznie kupują i używają łączności, wciąż może to pozostać dość skomplikowane.
To jest ta propozycja wartości, którą Pelion zasadniczo oferuje, że upraszczamy to wszystko w jeden model. Naprawdę chcemy stać się centrum jak największej liczby profili IoT, aby urządzenia mogły się z nimi łączyć i współdziałać, aby użytkownicy i nabywcy naszej integracji Pelion mieli pełną elastyczność od jednego zarządzanego partnera.
I myślę, że to jest słodki punkt, do którego dostawcy usług łączności naturalnie się zbliżają, aby naprawdę uprościć doświadczenie użytkownika tak samo jak doświadczenie urządzenia.
[00:20:29] Antony: Niall, ponownie, czy rzeczywiści klienci stają się bardziej świadomi tego standardu i podobnych standardów, czy są bardziej aktywni w wykorzystywaniu tych technicznych możliwości teraz?
[00:20:40] Niall: Tak, myślę, że to naprawdę zależy od sektora i dojrzałości nabywcy. To, co widzimy, to fakt, że każda osoba, która naprawdę ma urządzenie, z którym jest w kontakcie fizycznym w perspektywie jednego do dwóch lat, nie jest zbytnio zaniepokojona możliwością zmiany profilu łączności, ponieważ ma inżyniera, który je odwiedza.
[00:21:54] Antony: Steffen, jeśli chodzi o to, co Kaleido widzi na rynku i jak rynek się zmienia oraz to, co Niall właśnie powiedział, czy masz coś jeszcze do dodania w ogólnym kontekście?
[00:22:05] Steffen: Tak, myślę, że jest jeszcze kilka rzeczy do wspomnienia na temat specyfikacji. Myślę, że specyfikacja end-to-end na początku była naprawdę oparta na motoryzacji, a popyt był napędzany przez graczy takich jak OEM-y motoryzacyjne. Pojazd jest specyficznym typem urządzenia, powiedzmy w ramach IoT, a potem pojawiły się rzeczy takie jak LPWAN, czyli Narrowband IoT, LTE-M, które pojawiły się na rynku później. Specyfikacja przejściowa nie była naprawdę zaprojektowana, aby spełniać wymagania tych urządzeń. Są one zasilane bateryjnie, często mają niską przepustowość. I nie zawsze są online w sieci. Wprowadzono pewne zmiany w specyfikacjach, zmieniając protokoły transportowe, dodając takie rzeczy jak constrained application protocol, jak lightweight M2M, na przykład.
Usunięcie SMS jako wymogu do wykonania lub aktywacji kampanii. I co ciekawe, organizacja zwana TCA, Trusted Connectivity Alliance, pracowała ściśle w zakresie konstrukcji profilu, wprowadzili IoT minimal profile. Zmniejszenie ilości danych, które muszą być pobrane podczas pobierania profilu over-the-air.
Więc teraz patrzymy na ekosystem, który wcześniej był skierowany na specyficzny zestaw urządzeń w ramach IoT. Teraz celem jest skierowanie prawie wszystkich typów urządzeń eSIM w całym ekosystemie. Więc, kiedy patrzymy na takie rzeczy jak wyzwania związane z regulacjami lub ograniczeniami komercyjnymi, a nabywcy przedsiębiorstw stają się tego świadomi, eSIM staje się de facto standardem. Bo wtedy masz coś w rodzaju zabezpieczenia. Czy będziesz korzystać z tej funkcji over-the-air, czy nie, zależy od nabywcy, oczywiście. Ale będziesz miał pewność, że masz technologię, której możesz użyć.
Czy to teraz, czy później. Jeśli napotkasz problemy, nie musisz fizycznie iść do jakiegoś odległego miejsca i rozwiązywać problemów. Możesz skorzystać z funkcji eSIM, aby to zrobić.
[00:24:17] Antony: Doskonale. Dzięki za to. Niall, czy masz coś do dodania w odpowiedzi na to, co powiedział Steffen?
[00:24:21] Niall: Nie, całkowicie się z tym zgadzam, ale myślę, że to, co się stanie, to nie jest nowy standard, który zastąpi wszystko inne. Wiesz, istniejące standardy będą, myślę, że mamy platformę do zdalnej subskrypcji end-to-end. Prawdopodobnie będziemy ją wspierać przez 20 lat, ponieważ nasi klienci tam są, prawda?
Więc inwestycje w te standardy nie zatrzymują się, wiesz, więc będzie nadal istniał wybór dla odpowiednich przypadków użycia, odpowiednich typów urządzeń, będzie więcej elastyczności w wdrażaniu eSIM, mając bardziej heterogeniczny model wdrażania urządzeń.
[00:24:55] Antony: Niall, jeśli chodzi o branże, które według ciebie będą się najbardziej rozwijać w krótkim i średnim okresie w wyniku tego standardu i innych rzeczy, które nadejdą, jak ewoluuje branża?
[00:25:07] Niall: Myślę, że Steffen może odpowiedzieć na to z perspektywy analityka, ma wszystkie prognozy, ale z naszego rzeczywistego biznesu, z tego, co widzimy na rynku, sektory przemysłowe, naftowe i gazowe, produkcyjne oraz transportowe są naprawdę kluczowe w tym kontekście, ponieważ ich zasoby są zazwyczaj wdrażane w trudno dostępnych miejscach na długi, długi czas.
Mamy również rozwiązania dla samotnych pracowników, gdzie producenci takich jak tablety dla samotnych pracowników itp. starają się uprościć sposób, w jaki produkują, a następnie pozwalają urządzeniom i regionom lub użytkownikom pobierać profile, ale nie w konsumencki sposób, ponieważ chcą to robić w bardzo specyficznych planach taryfowych, planach komunikacyjnych i planach usługowych dla urządzeń, więc widzimy to jako przejście do standardów IoT.
Widzieliśmy również w sesji dotyczącej wearables, gdzie ludzie pochodzący ze standardu konsumenckiego starają się zrozumieć, jak to zrobić na większą skalę, na przykład w linii biznesowej, w takich obszarach jak opieka zdrowotna itp.
[00:26:08] Antony: Steffen, czy masz coś do dodania w kontekście tego, co Niall właśnie powiedział o rynku i jak się rozwija?
[00:26:15] Steffen: Jeśli chodzi o branże, historycznie, widzieliśmy, że eSIM zajmuje największy udział we wdrożeniach eSIM w branży motoryzacyjnej i użyteczności publicznej, ale jak wspomniałem, pod nową specyfikacją, łatwiej jest adresować szerszy zestaw urządzeń.
Więc, kiedy dochodzisz do etapu, na którym wprowadzasz na rynek dziesiątki lub setki urządzeń, od razu zdajesz sobie sprawę, że eSIM ma sens, gdy dystrybuujesz produkt międzynarodowo. A ryzyko, które się z tym wiąże, jeśli coś pójdzie nie tak bez eSIM, jest bardzo, bardzo wysokie.
To był przypadek wcześniej i będzie to nadal obowiązywać w specyfikacji IoT. Po prostu niektóre z barier, o których mówiliśmy, zostałyby rozwiązane w jakiś sposób przez nową specyfikację. Więc w tym sensie na pewno zobaczysz, że szerszy zestaw branż przyjmie to rozwiązanie.
Ale tak, widzimy już, jak wspomniał Niall, transport jest kluczowym obszarem, śledzenie aktywów, logistyka i tak dalej. Nawet takie przypadki jak handel detaliczny oraz opieka zdrowotna również rosną w tej chwili.
[00:27:36] Antony: Niall, po SGP.32, jakie inne standardy branżowe lub zmiany w protokołach przewidujesz, że zobaczymy w przyszłości? Co wiesz na ten temat, lub co chciałbyś zobaczyć, aby faktycznie pomóc rynkowi ogólnie? I oczywiście swoim klientom.
[00:27:52] Niall: Myślę, że SGP.32, nowy standard naprawdę jeszcze nie jest masowo wdrażany. Nie przetestowaliśmy go jeszcze w produkcji. Więc, aby powiedzieć, co będzie następne w standaryzacji, to nieznane, prawda? Ale jeśli patrzymy na to, co naprawdę napędza zmiany na rynku, to zintegrowany SIM.
Mówimy tu o eSIM, gdzie nadal mówimy o fizycznym elemencie instalowanym na urządzeniu. Widzę ścieżkę w kierunku zintegrowanego SIM lub iSIM, która zaczyna się rzeczywiście materializować. Wielu ludzi mówi o tym od czterech lub pięciu lat.
Ale, wiesz, wbudowanie systemu operacyjnego SIM w SOC na fizycznym procesorze, zasadniczo na module, naprawdę obniża koszty sprzętu, ale także zwiększa bezpieczeństwo zasobu, gdzie klucze są przechowywane na urządzeniu. To naprawdę ważny element układanki na najbliższe trzy do pięciu lat, aby stworzyć tańsze, wysoko zabezpieczone urządzenia, które ponownie będą współpracować z zdalnym provisioningiem subskrypcji, jak standardy IoT, aby móc zmienić właściciela lub zmienić, z kim są połączone.
[00:29:06] Antony: Myślę, że to świetny punkt do zakończenia. Dzięki za tę świetną dyskusję. Jestem pewien, że jest wiele ważnych i interesujących informacji dla słuchaczy do przyswojenia. Zakończymy dzisiaj kilkoma bardziej lekkimi wiadomościami z branży. Steffen i Niall, kilka historii lub niewielkich rozwinięć, które przyciągnęły waszą uwagę. Steffen, masz coś na temat potrzebnej edukacji w zakresie prywatnych sieci komórkowych.
[00:29:32] Steffen: Tak, myślę, że obecnie w branży toczy się wiele dyskusji na temat rozwiązań takich jak prywatne LTE czy prywatne 5G, co jest z pewnością bardzo ekscytującym obszarem w kontekście 5G. Ale myślę, że jest jasne, że przed nami długa droga, zwłaszcza po stronie przedsiębiorstw. Szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę poziom edukacji w tej branży.
Nie tak dawno rozmawiałem z dostawcą rozwiązań. I tak, opowiadał mi historię o tym, jak rozmawiał z klientem i okazało się, że klient nie rozumiał, że urządzenia potrzebują kart SIM, aby połączyć się z siecią. I tak, kiedy patrzymy na badania, myślę, że widzimy podobne, może mniej zabawne statystyki.
Na przykład, kiedy pytaliśmy, jakie są główne obawy przedsiębiorstw dotyczące prywatnego LTE lub 5G, znacząca liczba, ponad 50 procent respondentów, faktycznie zgłosiła, że nie jest pewna, jak bezpieczne będzie to wdrożenie. A wiesz, jednym z kluczowych powodów korzystania z prywatnej sieci jest oczywiście zwiększone bezpieczeństwo.
Wspomnieli również o tym, że są niepewni. Więc mniej więcej połowa respondentów mówi, że nie są pewni, czy specyficzne funkcje w tej prywatnej sieci będą objęte. Więc z perspektywy klienta jest jeszcze długa droga do przebycia, zanim, myślę, że to była Nokia, która mówiła o 14 milionach różnych lokalizacji, potencjalnie dla prywatnych sieci. Więc myślę, że to długa, długa droga.
[00:31:02] Antony: Niall, myślę, że Pelion nigdy nie żartowałby z żadnego ze swoich klientów końcowych. Ale co masz do powiedzenia na temat tego, co powiedział Steffen?
[00:31:10] Niall: Nie, zgadzam się. Byłem w USA w zeszłym tygodniu i myślę, że rynek ten rośnie znacznie szybciej w przypadku prywatnych sieci LTE. Wiesz, to po prostu większy rynek w ogóle. To jeden z powodów. Ale ludzie naprawdę. Traktują produkcję bardzo poważnie i starają się utrzymać wszystko jak najbezpieczniejsze.
I myślę, że rynek w Wielkiej Brytanii i Europie nieco za tym nadrobi. Jednak co jest dość interesujące, to fakt, że ludzie pytają, jak przechodzą z normalnej łączności, normalnych kart SIM podłączonych do AT&T i Verizon. Jak wtedy odpowiednio łączą swoje prywatne sieci we właściwym czasie?
Aby to zrobić, musi istnieć pewien element kontroli, który pozwala im na połączenie się z nimi. A ta kontrola jest zazwyczaj zarządzana przez coś w chmurze. Więc prywatna sieć jest połączona z chmurą do zarządzania tym. I myślę, że wciąż jest długa droga do przebycia, jeśli chodzi o bezpieczeństwo operacyjne wielu dużych graczy, zamiast po prostu mówić, że sprzedajemy prywatną sieć.
Nawet dzisiaj czy wczoraj, wiesz, Johnson Controls ogłosił ogromny atak ransomware z perspektywy bezpieczeństwa. A myśl, że ktoś tej wielkości, zatrudniający 100 000 osób, może sprzedawać i wdrażać prywatne sieci, może być zagrożona. A ci ludzie, którzy mogą zarządzać twoją siecią, to wciąż dość przerażające dla wielu ludzi.
Myślę, że prowadzenie sieci 24/7, osiąganie jak najbliżej 100 procent SLA, operatorzy w przestrzeni publicznej robią to dzień w dzień od wielu lat. I myślę, że próba naśladowania tego w sektorze prywatnym, w prywatnej przestrzeni, może być dość wyzwaniem dla wielu ludzi.
[00:32:54] Antony: Absolutnie trafny komentarz. Muszę wspomnieć, że kiedy ten podcast się pojawi, będzie pod nim transkrypcja, więc ludzie będą mogli dokładnie przejrzeć i znaleźć jakiekolwiek błędy, które mogłem popełnić w podcaście, ale nie moi goście, jestem pewien. Muszę podziękować za wspaniały udział dzisiaj, Niall Strachan z Pelion, i Steffen Sorrell z Kaleido Intelligence.
Jak słuchacze mogą się z tobą skontaktować, Niall?
[00:33:21] Niall: Och, w międzyczasie, możesz przejść na Pelion.com i tam możesz się poruszać, lub znaleźć mnie na LinkedIn. Pisze się Niall, ale to Nile. Więc dziękuję bardzo moim rodzicom za to. Um, tak!
[00:33:34] Antony: A Steffen, jak słuchacze mogą się z tobą skontaktować?
[00:33:37] Steffen: Albo przez naszą stronę, kaleidointelligence.com, albo znaleźć mnie na LinkedIn również.
[00:33:43] Antony: Dobrze, to pozostaje mi podziękować wszystkim za słuchanie i do widzenia ode mnie oraz moich szanownych gości. Dzięki wielkie, do widzenia teraz.
[00:33:52] Steffen: Dzięki!
[00:33:53] Niall: Dzięki Antony, cześć!