Wraz z tym, jak zasięg sieci naziemnych (komórkowych) w dużej mierze osiąga swoje maksymalne pokrycie, uwaga przesuwa się na łączność satelitarną. Zgodnie z danymi firmy Omdia, nowe technologie i innowacje napędzają odnowione zainteresowanie rynkiem satelitarnym, a dostawcy usług telekomunikacyjnych chętnie nawiązują współpracę z operatorami satelitarnymi, aby oferować nowe usługi. Usługi o wysokim potencjale, takie jak szerokopasmowy internet satelitarny i bezpośrednia komunikacja satelitarna z urządzeniami mobilnymi, są postrzegane jako zarówno dochodowe, jak i transformacyjne technologie, zwłaszcza w sytuacjach krytycznych. Ekscytacja technologią satelitarną jest zdecydowanie uzasadniona.
Chociaż przychody z IoT opartego na łączności satelitarnej są mniejsze w porównaniu do innych rynków, pozostają one znaczące, a liczba połączeń prognozowana jest na wzrost w tempie 22,2% rocznie (CAGR) w latach 2021–2023. Łączność satelitarna będzie kluczowa dla wielu przedsiębiorstw wdrażających IoT, szczególnie w przypadku urządzeń znajdujących się w odległych lokalizacjach lub przemieszczających się po oceanach, gdzie dostęp do naziemnych sieci jest ograniczony lub go nie ma. Skuteczne śledzenie i monitorowanie urządzeń może być kluczowe dla potrzeb przedsiębiorstwa. W miarę jak koszty sprzętu, takie jak bramki (gateways), nadal spadają, a nowe standardy się pojawiają, bezpośrednia komunikacja satelitarna z urządzeniami IoT staje się realną opcją dla przedsiębiorstw przesyłających dane z odległych urządzeń.
„Przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę, że nie muszą podejmować decyzji „albo-albo” między łącznością naziemną a nienaziemną” – powiedział John Canali, główny analityk IoT w Omdia. „Zamiast tego pojawiają się rozwiązania, w których przedsiębiorstwa mogą korzystać z zasięgu naziemnego, gdy jest dostępny, a w przypadku jego braku przechodzić na łączność satelitarną. Ta odporność będzie nieoceniona dla przedsiębiorstw.”
Andrew Brown, lider praktyki IoT w Omdia, powiedział: „Nasze badania sugerują, że rynek satelitarny przeżywa renesans z nowymi, dynamicznymi graczami rozwijającymi technologię. Dostawcy usług komunikacyjnych (CSP) i inni kluczowi interesariusze IoT powinni priorytetowo traktować nawiązywanie partnerstw z operatorami satelitarnymi, którzy mogą uzupełnić ich ofertę łączności.”
Skomentuj ten artykuł za pośrednictwem X: @IoTNow i odwiedź nasza strone IoT Now Polska